Cztery Refy

Utwory wykonawcy:

Alfabet Bosmański

A - jak Atlantyk, co trzeba go przejść, B - jest jak burta, burty zawsze są dwie, C - jest jak cuma - "Wybierz i obłóż ją!" D - jak dryfkotwa, dziób, dirki i dno. W morze iść trzeba dziś, wesoło nam jest, A zanim wyjdziemy, zaśpiewamy wam pieśń. "Haul-away-hi...

Andrew Rose

Andrew Rose, brytyjski żeglarz, O nim wam opowiedzieć chcę, Zaokrętował się w Barbados Na statek, który zwał się "Martha Jane". Trudno nam dziś w to uwierzyć, Że tak okrutny mógł być los - Tak wiele strasznych tortur przeżył Brytyjski żeglarz Andrew Rose. Do...

Anglesey

W majowy dzień los rzucił mnie na ten stary zgniły wrak. Następny drink nie dany mi był, już forsy było brak. Ubranie gdzieś przepiłem, buty też zabrali mi I nawet nie wiem, jak znalazłem się na pokładzie "Anglesey". Teraz wiem, że nigdy już nie skusi mni...

Balaena

Dziś każdy wielorybnik wypłynąć chce z Dundee, Na odległych stąd łowiskach każdy chciałby pierwszym być. Na Północnym Atlantyku będzie wielki wyścig trwał, A najszybsza z nich, chłopcy wierzcie mi, To "Balaena" - mówię wam. Ref.: Płyniemy pełnym wiatrem, masz...

Baleana

1. Dziś każdy wielorybnik wypłynąć chce z Dundee, Na odległych stąd łowiskach każdy chciałby pierwszym być. Na Północnym Atlantyku będzie wielki wyścig trwał, A najszybsza z nich, chłopcy wierzcie mi, To "Balaena" - mówię wam. ref: Płyniemy pełnym wiatrem, m...

Ballada o Botany Bay

Podeprzyj bracie ciężki łeb, na ławie ze mną siądź. Posłuchaj, a opowiem Ci dziwną historię mą, Jak za żeglarski trud i znój odpłacił mi się los, Że Anglii mej wysoki brzeg już tylko wspomnień mgłą. Powiedział gruby sędzia mi: "Tyś winny, Jimmy Jones. Nie będ...

Ballada o pewnej melodii

W małym porcie hen daleko stąd, nazwa nie jest ważna, Spędził parę dni, gdy na statek czekał. Przyjaciół kilku z dawnych lat, jakaś kawa i obskurny bar I głos skrzypiec dochodzący gdzieś z daleka. Przy barze gwar i monet brzęk, ktoś obcy mu powiedział "Cześ...

Brzegi Peru (Wielorybnicy)

Słowa: Marek Siurawski Muzyka: trad. Hej, wielorybnicy, nam wichrów i burz Nie straszne są ryki. Czas w drogę nam już. Kapitan powiedział, a ja wierzę mu: Jest moc wielorybów u brzegów Peru. Po drodze do Peru minęliśmy Horn, Chłopy żylaste i ja, Ty i on. Łod...

Chwyć za handszpak

Teraz możemy gnać nawet na Horn; - Way-hey, razem go! Ubrania i buty w lombardzie są. - Razem chłopaki! Razem pchajmy go! Ref.: Chwyć za handszpak i pchaj go, Way-hey, razem go! Kotwica na dek, cumy zdjęte są. Razem chłopaki! Razem pchajmy go! Liverpool zost...

Cumberland

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Hej, bracia żeglarze, posłuchajcie historii O tej bitwie na wodach, które zwą Hampton Roads. Niech każdy z was kiedyś łzę żalu uroni, Gdy wspomni jak "Cumberland" poszedł na dno. Był ósmy dzień marca, nie zapomnę tej daty, P...

Czas ruszyć na szlak kliprów

Słowa: Zbigniew Zakrzewski Muzyka: trad. Ref.: Cumy rzuć! - Cumy rzuć! Żagle staw! - Żagle staw! Cumy rzuć i żagle staw, Czas ruszyć na szlak kliprów. Gdy whisky w porcie masz już dość, - Cumy rzuć! Żagle staw! Do dziewczyn nawet czujesz złość, - Czas ruszyć...

Dziewczyny z Dublin Town

Czasami płyniemy do Liverpool, Czasami pod Francji brzeg, A dziś wracamy do Dublin Town, Gdzie dziewczyn mnóstwo jest. Ref.: Hurra! Hurra! Dziewczyny z Dublin Town! Hurra! Niech harfa na zielonej fladze gra! Czasami gna nas, czort wie gdzie, Czasami ciągnie...

Dziewczyny z Talcahuano

Byłem kukiem na morzu, byłem także bosmanem, Mogę śpiewać i tańczyć od bukszprytu po ster. Wiem co zrobić z harpunem, kiedy wezmę go w rękę, Nie ma dla mnie tajemnic na tym statku, o nie. Ref.: Niech z wiatrem przez morza popłyną na fali Opowieści i pieśni z...

Eks żeglarz

Gdy byłem małym chłopcem marzyłem, by na morze iść, Więc marynarski żywot wiodłem przez ćwierć wieku aż do dziś. Znam diesla i parowca czar, podwodne łodzie także znam. Słuchajcie mnie uważnie, teraz chcę opowiedzieć wam: Że eks-żeglarz ma beztroskie i spokoj...

Fajna ferajna I

Szliśmy we czterech, jasny gwint! Dął przez dni szereg ostry wind, W ciemnej pomroce dyszał port, Szliśmy ponurzy, jak na mord. Ref.: Fajna ferajna nas tam szła: Jim, Pat O'Kinah, Szpunt i ja. Fajna ferajna nas tam szła: Jim, Pat O'Kinah, Szpunt i ja. Jeszcz...

Fajna ferajna II

Szliśmy we czterech, jasny gwint! Dął przez dni szereg ostry wind, W dymiącej chmurze dyszał port, Szliśmy ponurzy, jak na mord. Jeszcze nas ciskał, jeszcze trwał Szkwał, co chmurzyska nisko gnał. Fajna ferajna nas tam szła: Jim, Pat O'Kinah, Szpunt i ja. Fa...

Fiddler's Green

1. Stary port się powoli układał do snu, Świeża bryza zmarszczyła morze gładkie jak stół, Stary rybak na kei zaczął śpiewać swą pieśń: - Zabierzcie mnie chłopcy, mój czas kończy się. Tylko wezmę mój sztormiak i sweter, Ostatni raz spojrzę na pirs. Pozdrów moi...

Gay Head

Hej, jeśli chcecie mnie posłuchać, powiem kilka słów, Opowieść będzie krótka, potem wypijemy znów: Z New Bedford wielorybnik był, tam każdy go dobrze znał, Dowodził tam kapitan Jones, a bark "Gay Head" się zwał. Ref.: Do dna, do dna! Za dzielny bark "Gay Head...

Gdy pewnej nocy

Gdy pewnej nocy nadszedł sztorm I morskie fale wzdymał, Tytoniem splunął sternik John I rzekł do majtka Jima: - "Północno-wschodni wieje, Jim, Nic go nie wstrzyma w biegu. Dopomóż Boże wszystkim tym, Co dzisiaj są na brzegu." Ref.: Razem! - W górę szkło! Pij...

Generał Wolfe

W ten poniedziałek, nim ranek wstał, Wiatr świeży wprost od rzeki wiał. Na tamtym brzegu tkwią francuskie psy. Wszyscy do łodzi! Wszyscy do łodzi! Dalej na Quebec, oskalpować łby. Na wzgórzu Francuz okopy swe miał. Na plaży piekło i śmierć krąży tam. Na pierw...

Grand Coureur

Wielki korsarz "Grand Coureur", To był okręt krwawych łez. Kiedyśmy na morze szli, Żeby tam Angola bić, Zdrajca morze, nawet wiatr Obrócił się przeciwko nam. Ref.: Hej, razem chłopcy, hej! Wesoło chłopcy, hej! x2 La, la, la, la, la, la, la, la... Wypłynęliśm...

Grenlandzka opowieść

Słowa: Jerzy ("Yogi") Pawełczyk Muzyka: trad. Historii tej, już od wielu lat, Gorzki ślad noszę w sercu swym. Statek nasz, dzielny bryg, Tam kotwicę rzucił swą Na grenlandzkim, zimnym morzu złym, Na grenlandzkim morzu złym. Byliśmy tam, gdzie odwieczny szlak...

Grenlandzkie łowy

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Sezon zaczął się już, co robimy jeszcze tu? Dalej chłopcy, resztki rumu w gardła wlać! Będzie z nami bardzo źle, jeśli nie ruszymy się, A więc razem do roboty się brać. Dobrze wiemy nie od dziś, trzeba będzie w morze iść, Bo...

Hej, chłopcy, czas już wyjść w morze

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Hej, chłopcy, czas już wyjść w morze! Będziemy pić jeszcze nie raz. Wypływamy dziś przed zachodem, Ocean zaprasza nas. Więc oddaj cumy, już w drogę nam czas, Żegnamy gościnny ten port. Już Neptun stary wzywa nas. Będziemy p...

Hej, gardła przepłukać

Hej, gardła przepłukać i wrzasnąć co sił. Ai-ho! Za zdrowie Neptuna, by łaskaw nam był. Ai-ho! Hej, gardła przepłukać i wrzasnąć co sił. Ai-ho! Za zdrowie Neptuna, by łaskaw nam był. Ai-ho! Wypijmy. Ai-ho! Krzyknijmy. Ai-ho!

High Barbaree

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Królewskie dwa żaglowce opuściły Anglii brzeg, - Wiej wietrze, nam wiej, wiej wietrze z całych sił! Jeden zwał się "Prince of Luther", a ten drugi "Prince of Wales", - Płyńmy dalej wzdłuż wybrzeży High Barbaree. "Hej, który...

I znów na Grenlandię

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. I znów na Grenlandię wzięliśmy kurs, A za nami kochany dom. Świeża farba gryzie w nos, Haki wyostrzone są. Płyńmy, nim dopadnie nas sztorm. Jeszcze w pamięci ten obraz mam, Słyszę płacz naszych dziewczyn i żon. Głowa w górę...

Ian Rebec

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Który z Holendrów najlepiej się bił? - Skipper Ian Rebec! Kto dla żeglarzy postrachem był? - Skipper Ian Rebec! Ref.: Yaw, yaw - precz z hamaków! Yaw, yaw - won na dek! Yaw, yaw - bo Cię dorwie Skipper Ian Rebec! Kto pierw...

Ja stawiam

Czy mam pieniądze, czy grosza mi brak – ja stawiam! (Ja stawiam!) Czy los mi sprzyja, czy idzie nam wspak – ja stawiam! (Ja stawiam!) Czy mam dziesięciu kompanów, czy dwóch, czy mam ochotę na rum, czy na miód, czy mam pieniądze, czy grosza mi brak – ja stawiam...

John Damera

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Na dek znów Stary woła, - Johnny, hej, złap za baksztag! Choć mróz i śnieg dokoła. - Johnny, hej, złap za baksztag! Ref.: John Dameray! John Dameray! Johnny, hej, złap za baksztag! John Dameray! Johnny, hej, złap za bakszta...

Już wypływa statek w morze

Słowa i muzyka: Mirosław Peszkowski Już wypływa statek w morze, Woda niesie chłopców śpiew, Rozkwitają białe żagle Na zmęczonych drzewcach rej. Odpływają, znika w dali Dumnych, białych żagli ślad. Świeży powiew wiatru niesie Czarodziejskich przygód smak. Ref...

Kabestan II

Słowa i muzyka: A. Jaskierski Do kabestanu chłopcy wraz, - Ze wszystkich pchać go sił! Niech ciągnie kotwę z morza dna - Kabestan, a my z nim! Od kabestanu łańcuch skrzypi, - Do diabła, mocniej pchaj! Kotwica w górę, pot niech kipi! - Pchaj mocniej, raz i dw...

Kanonier McCarthy

Słowa i muzyka: Piotr Zaleski Ref.: Kanonier McCarthy to bitny był chłop. I łeb miał na karku, i pięści jak młot, I dziewcząt bez liku od Rio do Hull. Kanonier McCarthy to łajdaków król. Zaciągnął się kiedyś na okręt "Noir", Zbuntował załogę, piratem się sta...

Kiedy z morza wraca Jack

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Posłuchajcie teraz mnie, o dziewczynach śpiewać chcę, O dziewczynach, co opróżnią wam kieszenie. Kiedy z morza wraca Jack, w pełnej sakwie dzwoni szmal, I będzie dzwonił tak, aż spełnią się marzenia. Coraz głośniej, zgiełk...

Lament wielorybnika

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Na tym słonym oceanie, tam gdzie wielorybów ślad, Myśli moje mkną do rodzinnych stron, Do kumpli mych sprzed lat. Przez wiele szliśmy sztormów, poprzez śnieg i mróz, i grad, Wokół Hornu też trzeba było przejść Do wielorybic...

Latarnia Eddyston

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Mój tata długie lata samotnie żył, W Eddystone znanym latarnikiem był, Aż kiedyś, pewnej nocy usłyszał śpiew, Spotkał syrenę i ożenił z nią się. Ref.: Jo-ho-ho, powiało nam, Błyska latarnia, płyniemy tam. I urzekła mego oj...

Lowlands

Słowa: Krystyna Banaszewska-Rogacka Muzyka: trad. Tej nocy śniłem dziwny sen. - Lowlands! Daleki jest mój kraj! Tej nocy śniłem dziwny sen. - Kraj mój daleko jest stąd. Widziałem w bieli miłą mą. - Lowlands! Daleki jest mój kraj! Ona nie rzekła słowa mi. - K...

Lśniąca fregata

Słowa: Janusz Sikorski Muzyka: trad. To była fregata, z tych fregat co lśnią, Hej, szliśmy do Indii, "La Pique" zwali ją. Użyliśmy lepiej niż u hycla psy, Cholerna harówa od świtu po świt. Ref.: Hej, down, down, down Derry, down. O czwartej nad ranem zaczyn...

Maggie May

Słowa: Krystyna Banaszewska-Rogacka Muzyka: trad. Co zdarzyło kiedyś się, Opowiedzieć dziś wam chcę, Chociaż wielu z was historie takie zna. Głupio wyszło ale tu, W starym porcie Liverpool, Pierwszy raz ogołocono mnie do cna. Ref.: O Maggie, Maggie May, Prze...

Marynarskie portki

Słowa: Andrzej Mendygrał Muzyka: trad. Z obory prosto wzięli ją, niewinny wiejski kwiat, Nie miała jeszcze chłopa, choć szesnaście miała lat. W Hotelu "Księcia Jurka" kelnereczką była tam. Szefowa strzegła cnoty jej, ta najgroźniejsza z dam. Ref.: Marynarski...

Maui

Słowa: E. Chmurska, D. Matuszak Muzyka: trad. Twarda walka, w ustach gorzki potu smak - To przeklęta życia treść - Wśród zamieci śnieżnych i uderzeń fal Wielorybie cielska wlec. Przed oczyma wciąż ten widok mam - Polarnego morza kry, Ale wkrótce ten koszmar...

Metoda świeczki

Słowa: Andrzej Mendygrał Muzyka: trad. Tato mój w Świnoujściu żył I rybakiem morskim był, Miał swój kuter i sieci, i kupę dzieci, I pracował ile sił. Ref.: A metodę taką miał, Żeby sprawdzić, skąd wiatr wiał: Stawiał świeczkę na oknie I patrzył, czy moknie,...

Na cytryniarzu

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Jeżeli chcesz na statku tym popływać parę lat, Nie będziesz miał kłopotów, gdy swe obowiązki znasz. O prawa twe zadbano też, ministra podpis jest, U nas na cytryniarzu wszystko gra - ustawa święta rzecz. Ref.: Wybierać grot...

Na statku Calibar

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Czy chcecie przyjaciele posłuchać pieśni mej? Ma tylko kilka zwrotek, nie znudzę was treścią jej. Opowiem o przygodach, jakie kiedyś przeżyłem sam, Gdym pierwszy i ostatni raz wszedł na statek "Calibar". A "Calibar" to star...

Nie wrócę na morze

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Gdy wreszcie dotarłem do Liverpool, Zabawić trza było się. Dziewczynki i drinki, normalna to rzecz, Któż liczyłby grosze swe? A zanim w kieszeni ujrzałem dno, Przyrzekłem sobie, że: Dosyć już tego, już nigdy więcej Na morze...

Niech wiatr nas gna

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Liverpool został za rufą gdzieś, Sally, Mary i Bessie też. Kotwica klar i żagle staw, Płyniemy wreszcie w inny świat. Ref.: Hurra, niech wiatr nas gna, Hurra, niech wiatr nas gna! Wiatr wieje równo z East-North-East, Dzies...

Niech zabrzmi pieśń

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: Evan McColl Żeglarze wszystkich świata stron, dziś dla was śpiewać chcę. Niech zabrzmi pieśń, żeglarska pieśń, Czy to dzień, czy noc, czy to West, czy Ost W znajomym rytmie codziennych prac, Gdy w żagle dmucha wiatr. Przed laty s...

Od rana nam powiało

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Wiadomo już w Bostonie, w New Yorku, Buffalo: Pięciuset młodych, silnych chłopów na łowy będzie szło. Ref.: Od rana nam powiało, przed nami ciężka noc. Hej, na dek i zmieniać żagle! Idzie sztorm. Pojedziesz do New Bedford,...

Opowieść

Słowa: Marek Smolski Muzyka: Geoff Kaufmann Jest gdzieś na pewno tawerna, Na pewno, bo wiele jest ich, Czy Boston to, czy też Belfast, To nie ma znaczenia już dziś. W półmroku, przy dębowych ławach, Wędrowców widziałem nie raz Lecz każdy się zaraz oddalał, T...

Paddy i wieloryb

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. O, Paddy Maloney w Irlandii gdzieś żył, I żyłby tak dalej i whisky swą pił. Szalony pomysł nagle wpadł mu do łba, Żeby na wieloryby wyruszyć gdzieś w świat. Ref.: Wielorybów, cholera, zachciało się mu! Nigdy przedtem na mo...

Pchajmy, chłopcy, razem

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Hej, razem chłopcy, dookoła, - Pchajmy, chłopcy, razem. "Oddawać cumy" - Stary woła. - Pchajmy razem, hej! Stawiać żagle, w górę reje, Z Nordu świeża bryza wieje. - Pchajmy, aż się złamie, Statek będzie do domu gnał. Nie ża...

Pijmy za chłopców, co wyszli na połów

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Ref.: Pijmy za chłopców, co wyszli na połów, Zdrowie chłopaków, co w morzu dziś są. W nocy przy sieciach nie mają spokoju, Gdy szczury lądowe w swych łóżkach już śpią. Z portu wychodzą, gdy noc budzi ranek, Śpiące rodziny ż...

Pożegnanie Liverpoolu

1. Żegnaj nam dostojny, stary porcie, Rzeko Mersi żegnaj nam! Wypływamy już na rejs do Kalifornii, Byłem tam już niejeden raz. Ref: A więc żegnaj mi, kochana ma! Za chwilę wypływamy w długi rejs. Ile miesięcy Cię nie będę widział, Nie wiem sam, Lecz p...

Pressgang

1. W dół od rzeki, poprzez London Street, Psów królewskich oddział zwarty szedł. Ojczyźnie trzeba dziś świeżej krwi Marynarzy floty wojennej. 2. A że byłem wtedy silny chłop, W tłumie złowił mnie sierżanta wzrok. W kajdanach z bramy wywlekli mnie - Marynarza...

Put Yer Shoulder Next To Mine And Pump Away

Oh, once I had a girl, had a girl, - Had a girl! Oh, once I had a girl, had a girl, - Had a girl! Oh, once I had a girl, she put me in a whirl, - Put yer shoulder next to mine an' pump away, pump away, Put yer shoulder next to mine an' pump away! She had me o...

Płyń z nami w rejs

Słowa: Krystyna Banaszewska-Rogacka, Krzysztof Kuza Muzyka: trad. Gdyś pierwszy raz płynął w daleki rejs, Nieznany otwierał się świat. Uroki morza nęciły Cię I każdy sprzyjał Ci wiatr. Beztroski wydawał się majtka los, Aż wreszcie nadszedł czas, Że czar marze...

Płyńmy do Australii

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Australia po nocach nam się śni, - Heave away! Haul away! Czy kiedyś się spełnią nasze sny? - Hej, płyńmy do Australii! Ref.: Heave away! Popłyńmy tam, Heave away! Haul away! Płyńmy do Australii bram. Hej, płyńmy do Austral...

Ranzo Ray

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Już wracamy, marynarze, na tym naszym cytryniarzu. - Ranzo, Ranzo Ray, hurray! Drelichy wnet zrzucimy i się wreszcie zabawimy. - Timme Hilo, me Ranzo Ray! Oceany już za nami, teraz chcemy już być z wami. Lekko wcale nam nie...

Ratcliffe Highway

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Gdy raz się włóczyłem po Ratcliffe Highway, Szukałem okazji, by zabawić się. Wtem - nie wierzę swym oczom - czy to jawa, czy sen: Przepiękna fregata jest tuż obok mnie. Ref.: Możesz sobie pomarzyć, Wszystko może się zdarzyć...

Rossie O

Słowa: Janusz Sikorski Muzyka: trad. Gdy byłem chłopcem, matka mi dawała dobre rady: Ref.: Hej, haul away, podciągnij kieckę Rossie! Hej, haul away, podciągnij kieckę Rossie - o! Dziewczyny całuj, bo jak nie, to zrosną im się wargi. Potem porwał mnie wiatr...

Royal Oak

Słowa: Andrzej Mendygrał Muzyka: trad. Wolno w blokadzie przemijają dni, Za nami w morzu już miesiące trzy I gdzieś tam pod brzegiem, gdy dnia zakwitł brzask, Dziesięciu Turków otoczyło nas. "Na dół banderę, wy angielskie psy! Na dół banderę, chcemy waszej k...

Shallow Brown

Słowa: D. Matuszak Muzyka: trad. Podłe życie tu wiodę, - Shallow, Shallow Brown. Tu, na słonej wodzie. - Shallow, Shallow Brown. Pokład wielorybnika Domem jest mi dzisiaj. Ruszyliśmy z St. Johns, By wrócić za rok. Tam została Julianna, Moja ukochana. Pan...

Shannon i Chesapeake

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Fregata zwana "Chesapeake" z Bostonu wyszła dziś, By posłać dumny okręt nasz na morza dno, A na brzegu ludzi tłum, w porcie gwarno, zgiełk i szum, I kapele grały: "Yankee Doodle, Dandy - O!" Ref.: "Yankee Doodle, Dandy - O!...

Śmiały harpunnik

1. Nasz "Diament" prawie gotów już, W cieśninach nie ma kry, Na kei piękne panny stoją, W oczach błyszczą łzy. Kapitan w niebo wlepia wzrok, Ruszamy lada dzień, Płyniemy tam, gdzie słońca blask Nie mąci nocy cień. ref: A więc krzycz: O-ho-ho! | Odwagę w sercu...

Stary rybak

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: John Vincent Kiedy sięgam pamięcią do młodzieńczych mych lat, Przed oczyma wciąż mam stary port. Widzę znów marynarzy, rybaków, żeglarzy I wielkie żaglowce w nim są. Ref.: Chciałbym być tam, gdzie morze kołysze się, Ujrzeć widok,...

Szanta oliwska

Był wiek XVII, rok dwudziesty siódmy, Listopadowy wiatr zimny wiał. Była niedziela i słońce wstawało, Na "Świętym Jerzym" sygnałem był strzał. Ref.: Ma Anglia Nelsona i Francja Villeneuve'a, Medina-Sidonia w Hiszpanii żył. A kto dziś pamięta Arenda Dick...

Szanta śledziowa

Słowa: Andrzej Mendygrał, Zbigniew Zakrzewski Muzyka: trad. By człek nie wiedział, co to głód, Zesłał Pan śledzia w głębie wód. Ref.: Hej-ho, hej-ho, wybieraj ją... Hej, hurra! - Hurra! Świeżego śledzia pełna sieć! Hej-ho, hej-ho, wybieraj ją... Pradziadek...

Tarworthy (Tarwathie)

Słowa: Jarosław ("Królik") Zajączkowski Muzyka: trad. Żegnaj brzegu Tarworthy, Adieu Mormon Hills, Biały ptaku Cremontu W morze czas wyjść. Białe żagle ma kliper, Lekko pieści je wiatr, Niespokojny jak mewa, Chciałby ruszać w jej ślad. Żegnajcie kamraci, Roz...

Tiddy High O

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. O, wracać nam trzeba do Bristol Town, - Tiddy High-O, aj High! Kolorowe dziewczyny pożegnać już czas, - Tiddy High-O, aj High, aj High! Tiddy High-O, aj High! A tę Sally Rackett znam z Kingstown Town, Nową suknię z jedwabiu...

Toasty żeglarskie

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Niech kufel krąży z rąk do rąk, Na toast przyszedł czas. Wychylmy chłopcy aż po dno I nalejmy jeszcze raz. Ref.: A ten, kto z nami nie chce dalej pić, Niech w smutku tonie sam. Patrz, tam już wstaje świt, Czas w morze rusza...

Tyle mamy za sobą przebytych mil

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Tyle mamy za sobą przebytych mil, Tyle wiatrów gnało nas. Tyle razy człowiek wył, Gdy już mu brakło sił, Mówił, że to ostatni raz. Ref.: I znów morza ryk, i w huku fal Wiatr złowrogą melodię gra. Znowu pompa idzie w ruch, Z...

Wesoły wiatr

Słowa: Krystyna Banaszewska-Rogacka Muzyka: trad. Ref.: Pociągnijmy z flaszy łyk, Wesoły wiatr powieje nam w mig. Pociągnijmy jeszcze raz, Wesoły wiatr prowadzi nas. Gdy na morzu skwar i sztil, Gdy nawet mewa w powietrzu śpi, Na martwej fali rzyga Jaś, Jeden...

Wielorybnik Johny

Słowa: Jerzy Rogacki, Jerzy Ozaist Muzyka: trad. Wielorybnik Johny nazywali go, - Whaling Johny, hey - o! A hardy, twardy był z niego chłop. - Odpłynął Johny do Hilo! Dziewczyny zawsze koło siebie miał, Z jedną taką nawet ożenić się chciał. W głowie całkiem...

Wracamy z morza

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: Tom Lewis Lord Nelson dobrze poznał choroby morskiej smak. Wymyślił na nią sposób, jego sekret zdradzę wam: Choremu żeglarzowi zawsze pomoc trzeba nieść, Więc jeśli jesteś chory, to usiądź w cieniu drzew. Ref.: Wracamy z morza na...

Wstawaj, John (Grodu dzban)

I znowu port, i znowu w rejs, jak długi - nie wie nikt. Wybrałeś żywot ten więc wiesz, co znaczy morza ryk. Gdy trunku dzban i dziewcząt rząd wypłucze kieszeń w mig, Zakrzyknąć czas: Hej, wstawaj Jack, Ty Johnny teraz pij! Ref.: Dalej więc, nalej więc, śpiewa...

Wypij za mnie łyk

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Kiedy się dowiesz, że już jestem w niebie, Weź kurs na bar zaraz po pogrzebie. Wypij kroplę "Pusser's Rum", Wspomnij mnie i śpiewaj tak: Gdy się pali statek nasz, - Wypij za mnie łyk! Gdy kadłub zacznie wodę brać, - Wypij z...

Zabierz nas na ląd

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: Larry Kaplan Gdy rzuciłem swój wór na zamarznięty dek, Był styczniowy, mroźny dzień. W wachcie było nas trzech: ja, Tom i Jack - Dwóch do lin, jeden na ster. Dmuchnęło z North-East na George's Bank I czas zaczął szybciej biec. Mot...

Żeglarski los

Słowa: Jerzy Rogacki, Krzysztof Kuza Muzyka: trad. Ref.: Hej-ahoj! Żeglarski los! Dziś pełen, a jutro znów pusty masz trzos. Z Liverpool do Frisco wybrałem się raz, Myślałem pozostać tam przez dłuższy czas. Dziewczyny i whisky sprawiły wszak, że Już wkrótce...

Żeglowanie

Słowa: L Wieleżyński Muzyka: trad. Wiatr pochylił wesoło żagli biel, Burta srebrne grzebienie fali tnie, Zniknął w dali szary ląd, Ziemskie troski poszły w kąt. Hej! Przed nami morskich przygód jasne dnie. Ref.: Słońce nigdy nam nie zajdzie W śmiałych rejsac...

Żegnaj, Molly

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Ref.: Żegnaj, Molly, już czas do Botany Bay, Z wysoką wodą, skoro świt wyruszam w długi rejs. Molly, o Molly, nie pomyśl o mnie źle. Zabiorą mnie do Botany Bay, lecz nie zapomnę Cię. Tych, co złamali prawo, wzięli ponad stu...

Żywiej tam

Słowa: D. Matuszak Muzyka: trad. Liverpool moim domem był, - Żywiej tam! Londyn poznałem tak, jak nikt. - Żywiej tam! Niemało knajp też kusi tam, Gdy w ręku zarobiony szmal. Hen, na południe wiedzie szlak, Gdzie mróz i sztormy raz po raz. A gdy za rufą zos...

Złota wyprawa

Słowa: Jerzy Rogacki Muzyka: trad. Słuchajcie uważnie, historia ta Niektórym dech w piersiach zapiera, Jak złota i srebra tysiące sztab Po latach nam zwrócił ocean. Od czasu, gdy wśród ławic i skał Legł na dnie hiszpański galeon, Co drogocenny ładunek miał,...

Ławice

Słowa: Andrzej Mendygrał Muzyka: trad. Jak każdego dnia zabraliśmy lód, Boss jak zwykle rzekł "Dziś pogoda będzie." Stary motor nasz zaczął kaszleć znów I jak co dnia przyszło wyjść po śledzie. Wstawał piękny dzień, raził oczy blask, Pomyślałem tak: "Niech P...